Kniha mapuje vývoj právní regulace automobilismu od jeho počátků do poloviny 20. století. Stěžejní období představovala první polovina minulého století, kdy se konstituovaly základní zásady a pravidla, na nichž se automobilová doprava mohla dále rozvíjet. Jednalo se o dobu hledání vzájemného poměru mezi automobilovými nadšenci a společností, která nebyla novému druhu dopravy vždy nakloněna. Text předkládá pohled na automobilismus z hlediska povinností a limitů, které byly na českého řidiče kladeny, autor však neposkytuje pouze výklad pravidel silničního provozu, ale snaží se čtenáři přiblížit zajímavé informace o tom, s čím vším se musel tehdejší řidič v souvislosti s provozem motorového vozidla vyrovnávat.
1. Úvod
2. Fenomén automobilismu
3. Právní režim silnic a dopravní značení
3.1 Dopravní značení
4. Automobil v daňovém systému
5. Právní úprava provozu na silnicích
5.1 Vývoj pravidel silničního provozu do roku 1900
5.2 Pravidla silničního provozu pro motorová vozidla
5.2.1 Vývoj pravidel silničního provozu v meziválečném Československu
5.2.2 Pravidla silničního provozu v období protektorátu Čechy a Morava
5.2.3 Úprava silničního provozu ve druhé polovině 40. let
6. Automobilní pojištění
6.1 Odpovědnost za škody způsobené provozem motorového vozidla
6.2 Havarijní pojištění
7. Závěr
8. Seznam zkratek
9. Prameny a literatura
10. Summary
11. Přílohy
Monografie pana Jana Šternberka "Automobilista v zajetí reality. Vývoj pravidel silničního provozu v českých zemích v první polovině 20. století" se zabývá dosud málo zpracovanou stránkou z oblasti dějin automobilové dopravy a automobilismu. Přesvědčivě dokládá na základě bohatého archivního výzkumu a studia dobové a současné literatury vývoj právních a dalších předpisů spojených s automobilovým provozem. Současně se nejedná o "suchý" výčet právních regulí dopravního provozu. Poprvé se tak čtenáři dostane zasvěcených a zároveň srozumitelně podaných informací. Práce je logicky strukturovaná do pěti základních kapitol, ve kterých je vysvětlen pojem automobilismus, právní režim silnic a dopravní značení, daňové zatížení automobilové dopravy, vývoj právní reglementace a pojištění automobilu. Pozitivem je širší časový záběr práce, tedy od přelomu 19. a 20. století až do konce čtyřicátých let, který umožňuje pojmout vývoj zcela komplexně. Na plastičnosti výkladu se podílejí tabulky a grafy v textu, jakož i v příloze uvedená tabulka, grafy a "ceník" blokových pokut.
Z recenzního posudku: Prof. PhDr. Ivan Jakubec, CSc.