Svým založením a povahou své tvorby patří Jan Koblasa k typům umělců renesančního rozletu a barokní nátury. Ač sám sebe pokládá především za sochaře, je schopen vyjádřit svá sdělení stejně dobře malbou, kresbou, grafikou, literárně i scénograficky. Vede ho bohatá invence a vrozená výtvarná inteligence. Jeho dílo je mnohotvaré a mnohoznačné, od počátku zaměřené na základní téma: člověk a svět. Pojímá je jako velké Teatrum mundi, jednou pod zorným úhlem romantika, jindy s existenciálním a mytickým zaměřením, jindy s ironickou nadsázkou a živelnou smyslovostí, jindy naopak s meditativní hloubavostí a věcností. Nikdy však prvoplánově nebo jen z estetického hlediska. Vůdčí silou jeho umění je maximální soustředění a hluboký myšlenkový ponor. Ví, jak píše ke své práci, že „je zapotřebí najít tu pravou – zaříkací formuli – vzrušit hmotu natolik – až se rozzáří“, a dále sděluje, „chci říci to, co je a jak to je – ne však popsat či vylíčit povrch / to viditelné – pokouším se říci to podstatnější – to, co je ve vědomí – v nevědomí / jevů i věcí v mém vědomí a nevědomí o jevech a věcech – co je v počátku i konci / co jedno s druhým / jednotí a pojí“.
Přítomná kniha – katalog – předkládá jen určitou část umělcovy grafiky. Je zaměřena na tisky z hloubky, na grafické listy provedené technikou suché jehly, leptem a leptem s akvatintou, a stává se tak prvním krokem ke zpracování jeho obsáhlé grafické tvorby. Stranou zatím zůstávají bohaté soubory dřevořezů, litografií, práce vytvořené technikou serigrafie a počítačová grafika, jakož i početné cykly monotypů, jež mají svým podáním blízko k oblasti malby a originalitou jednolistu se vymykají rozmnožovacím technikám charakterizujícím grafiku.
Koblasovy hlubotisky (Mahulena Nešlehová)
Předmluva
Počátky – éra Šmidrů
Hmota dotýkaná a rozrušovaná – proniky do plochy a prostoru
Apokalypsis
V řeči podobenství, symbolů a mýtů
Oslovení přírodou – buddhistická tematika
Tělo a o těle
Gilgameš a Máchův Máj
Ve víru živlů
Koblasa’s Intaglio Prints (Mahulena Nešlehová)
Preface
Beginnings – The Šmidras Era
Matter Touched and Disturbed – Penetrations into Plane and Space
Apocalypsis
Parables, Symbols, Myths
Interested in Nature – Buddhist Topic
Body and About the Body
Gilgamesh and Mácha’s May
In the Swirl of Elements
Biografcké údaje / Biography
Bibliografe / Bibliography
Katalog / Catalogue
Biografcké údaje
Jan Koblasa sochař, malíř, kreslíř, grafk, scénograf a literárně činný umělec se narodil 5. října 1932 v Táboře (otec hudebník, matka dentistka) * 1945 se rodina stěhuje do Teplic * 1952 maturuje na teplickém gymnáziu * 1952-58 Akademie výtvarných umění v Praze (sochařské ateliéry prof. Jana Laudy, Otokara Španiela a Karla Pokorného) * Spoluzakladatel "Klubu" (od 1957 skupina Šmidrové) * 1958-59 studium scénografe na DAMU u prof. Františka Tröstra * 1959 pořádá pro pozvané přátele v pražském ateliéru výstavu svých nejnovějších děl * Stává se vůdčí osobností nejmladší, radikálně orientované generace * 1960 iniciuje avantgardní neofciální výstavy Konfrontace I a II, zaměřené na symbolicko-expresivní informelní výraz * 1961 v ateliéru pořádá svou druhou neveřejnou výstavu * 1963 společná výstava s Mikulášem Medkem v teplickém zámku se stává kulturní událostí roku * 1964 začátek spolupráce s režisérem Otomarem Krejčou * 1966 svatba s Klárou Gočárovou * V síni Československého spisovatele v Praze se koná umělcova první rozsáhlá samostatná výstava * Spolu s Medkem, Vladimírem Boudníkem a Jiřím Kolářem patří k výrazným tvůrcům českého nekonformního umění * Zúčastňuje se zprvu neofciálních, posléze prestižních výstav československého moderního umění doma a v zahraničí - Okupace Československa v srpnu 1968 ho zastihuje v Itálii * Nevrací se * 1969 získává politický azyl v Německu a nabídku pedagogické činnosti na Muthesius Hochschule v Kielu * Zakládá obor volné plastiky, který vede ve funkci profesora až do roku 1998 * 1972 stěhuje se z Kielu do nedalekého Tökendorfu, kde získává dům s dílnou * 1974 v Německu vychází mapa grafckých listů Apokalypsis * 1976 rozvádí se * 1979 Lorenzaccio (scéna, masky, kostýmy) pro divadelní festival v Avignonu - Stává se výraznou osobností evropského sochařství * 1982 dům i dílnu přestěhovává do Hamburku, kde od té doby trvale žije * 1990 opět v Československu * Aktivitu dělí mezi pobyty v Čechách a v Hamburku * 1993 sňatek s moskevskou malířkou Soniou (Sofí) Valeriovnou Jakuschewou * 1995 čestným hostem německé Akademie ve Villa Massimo v Římě * 2002 vede sochařský ateliér na pražské Akademii výtvarných umění (do 2005) * Knižně vycházejí Záznamy z let padesátých a šedesátých * 2005 publikuje eseje a dokumenty ve sborníku Šmidrové * 2006 v Edici české současné poezie vychází básnická sbírka O tom * Umělcova osobitá forma expresivního, obsahově neobyčejně bohatého výrazu, která zprvu prošla fází neodadaistické fgurace a imaginativně orientované abstrakce, si od počátku udržuje nekonvenční pojetí v zobrazení člověka a jeho osudu - jeho projev jde napříč časem - čerpá z nejrůznějších kořenů a zdrojů: od archetypických přes mytické, biblické, literární a hudební podněty po tep současného života a světa, a to se záměrem dotknout se podstaty věcí a jevů, ozřejmit analogie s přítomností - Do dnešní doby připravil po celé Evropě kolem sta samostatných výstav, účastnil se bezpočtu kolektivních a tematicky zaměřených expozic, mezinárodních sochařských sympozií, prošel řadou tvůrčích pobytů a zavítal do nejrůznějších koutů světa * Jeho sochařské realizace tvoří součást řady evropských a domácích měst, sakrálních prostorů a sochařských parků * Za svou tvorbu získal řadu ocenění * Jeho díla vlastní významné domácí a světové veřejné a soukromé sbírky.