DETAIL TITULU:
Skladba a řád. Český teoretik filmu a televize Jan Kučera
Svoboda Jan
Národní filmový archiv 2008
brožovaná, 405 str.
ISBN 9788070041321
-
anotace
Původně disertační práce z roku 2004 je obsáhlou monografií kritika, teoretika, střihače, kameramana, režiséra, filmového organizátora a pedagoga Jana Kučery (8. 8. 1908 - 5. 9. 1977).
Autor na základě obsáhlého archivního a pramenného studia analyzuje nejen Kučerův osobní myšlenkový vývoj v ojedinělé půlstoleté kontinuitě (1927-1977), ale současně se dotýká i širší problematiky české filmové a televizní kultury a peripetií a zrání české filmologie jako oboru.
Svazek je uceleným shrnutím Kučerova významu v domácím kontextu, zároveň by však mohl být i předstupněm jeho uznání mezinárodního. Je vybaven standardním vědeckým aparátem (poznámky, prameny a použitá literatura, soupis citovaných filmů a televizních pořadů, textové a fotografické přílohy), připojena je však i úplná biografická a bibliografická dokumentace vztahující se k samotnému Janu Svobodovi.
Kniha je totiž nepochybnou syntézou i jeho vlastní celoživotní badatelské práce, započaté už na počátku 60. let souběžně s novou vlnou, pokračující na stránkách Filmu a doby a pak na různých místech i později, navzdory nepřízni okolností, kterým musel zejména za normalizace čelit.
Autor na základě obsáhlého archivního a pramenného studia analyzuje nejen Kučerův osobní myšlenkový vývoj v ojedinělé půlstoleté kontinuitě (1927-1977), ale současně se dotýká i širší problematiky české filmové a televizní kultury a peripetií a zrání české filmologie jako oboru.
Svazek je uceleným shrnutím Kučerova významu v domácím kontextu, zároveň by však mohl být i předstupněm jeho uznání mezinárodního. Je vybaven standardním vědeckým aparátem (poznámky, prameny a použitá literatura, soupis citovaných filmů a televizních pořadů, textové a fotografické přílohy), připojena je však i úplná biografická a bibliografická dokumentace vztahující se k samotnému Janu Svobodovi.
Kniha je totiž nepochybnou syntézou i jeho vlastní celoživotní badatelské práce, započaté už na počátku 60. let souběžně s novou vlnou, pokračující na stránkách Filmu a doby a pak na různých místech i později, navzdory nepřízni okolností, kterým musel zejména za normalizace čelit.