Práce se věnuje motorické výkonnosti a dynamice jejích změn za jeden rok u žáků základních škol praktických mladšího školního věku s ohledem na etiologii a stupeň jejich intelektového postižení. Hodnocení vybraných motorických schopností kondičního i koordinačního charakteru je pro autorku pouze východiskem, neboť jejich rozvoj sleduje v závislosti na individuálním intelektovém postižení dětí a zamýšlí se také nad sociálními determinantami rozvoje pohybových schopností této části školní populace.
Úvod
1. Dosavadní stav zkoumání dané problematiky
2. Intelektové postižení
2.1 Základní vymezení a defnice intelektového postižení
2.2 Výskyt intelektového postižení v populaci
2.3 Klasifkace intelektového postižení
2.3.1 Klasifkace intelektového postižení podle jeho hloubky
2.3.2 Klasifkace intelektového postižení podle stupně potřebné podpory
2.3.3 Klasifkace intelektového postižení podle doby jeho vzniku
2.3.4 Klasifkace intelektového postižení podle druhu chování
2.4 Etiologie intelektového postižení
2.4.1 Dědičné příčiny
2.4.1.1 Polygenní dědičnost
2.4.1.2 Specifcké genetické příčiny
2.4.1.3 Chromozómové abnormality
2.4.2 Získané příčiny
2.4.2.1 Prenatální faktory
2.4.2.2 Perinatální faktory
2.4.2.3 Postnatální faktory
2.4.3 Neznámé příčiny intelektového postižení
2.4.4 Podíl jednotlivých faktorů na vzniku intelektového postižení
2.4.5 Typy intelektového postižení v závislosti na etiologii
2.4.6 Příčiny demence
2.5 Vady a poruchy přidružené k intelektovému postižení
2.6 Lehké intelektové postižení
2.6.1 Zvláštnosti osobnosti dětí s lehkým intelektovým postižením
2.6.2 Psychologická charakteristika dětí s lehkým intelektovým postižením
2.6.2.1 Poznávací procesy
2.6.2.2 Emoce
2.6.2.3 Volní procesy a jednání
2.6.2.4 Specifka aspirace a motivace
2.6.2.5 Aktivace
2.6.3 Somatická charakteristika dětí s lehkým intelektovým postižením
2.6.4 Motorická charakteristika dětí s lehkým intelektovým postižením
2.6.4.1 Motorický vývoj dětí s lehkým intelektovým postižením
2.6.4.2 Motorické učení dětí s lehkým intelektovým postižením
2.6.4.3 Motorické schopnosti a motorická výkonnost dětí s lehkým intelektovým postižením
2.6.4.4 Motorika a inteligence
2.6.4.5 Motorika a etiologie intelektového postižení
3. Základní škola praktická
4. Problém
4.1 Cíle práce, výzkumné otázky, hypotézy
4.2 Systémová formulace problému
4.3 Rozsah platnosti
5. Organizace a metodika výzkumu
5.1 Výzkumný soubor
5.1.1 Rozdělení souboru žáků základních škol praktických do skupin
5.2 Metody získání dat
5.3 Pilotní studie
5.4 Sběr dat
5.4.1 Časový rozvrh sběru dat
5.4.2 Vedení sběru dat
5.4.3 Podmínky sběru dat
5.5 Analýza dat
5.6 Reliabilita vybraných motorických testů
6. Výsledky
6.1 Úroveň somatických a motorických ukazatelů žáků základních škol praktických v závislosti na etiologii jejich intelektového postižení
6.2 Úroveň somatických a motorických ukazatelů žáků základních škol praktických v závislosti na stupni jejich intelektového postižení
6.3 Komparace somatických a motorických ukazatelů žáků základních škol praktických a žáků základních škol
6.3.1 Komparace somatických a motorických ukazatelů žáků základních škol praktických a žáků základních škol v závislosti na pohlaví
6.4 Somatické a motorické ukazatele žáků základních škol praktických v závislosti na pohlaví
6.5 Somatické a motorické ukazatele žáků základních škol v závislosti na pohlaví
6.6 Změny v úrovni somatických a motorických ukazatelů u žáků základních škol praktických v závislosti na etiologii jejich intelektového postižení
6.6.1 Změny v úrovni somatických a motorických ukazatelů žáků základních škol praktických - skupina 1
6.6.2 Změny v úrovni somatických a motorických ukazatelů žáků základních škol praktických - skupina 2
6.6.3 Změny v úrovni somatických a motorických ukazatelů žáků základních škol praktických - skupina 3
6.7 Změny v úrovni somatických a motorických ukazatelů žáků základních škol praktických v závislosti na stupni jejich intelektového postižení
6.7.1 Změny v úrovni somatických a motorických ukazatelů žáků základních škol praktických - skupina A
6.7.2 Změny v úrovni somatických a motorických ukazatelů žáků základních škol praktických - skupina B
6.7.3 Změny v úrovni somatických a motorických ukazatelů žáků základních škol praktických - skupina C
6.7.4 Změny v úrovni somatických a motorických ukazatelů žáků základních škol praktických - skupina D
6.7.5 Změny v úrovni somatických a motorických ukazatelů žáků základních škol praktických - skupina E
6.8 Změny v úrovni somatických a motorických ukazatelů u celkového souboru žáků základních škol praktických
6.8.1 Změny v úrovni somatických a motorických ukazatelů žáků základních škol praktických - chlapci
6.8.2 Změny v úrovni somatických a motorických ukazatelů žáků základních škol praktických - dívky
6.9 Změny v úrovni somatických a motorických ukazatelů žáků základních škol
6.9.1 Změny v úrovni somatických a motorických ukazatelů žáků základních škol - chlapci
6.9.2 Změny v úrovni somatických a motorických ukazatelů žáků základních škol - dívky
6.10 Reliabilita vybraných motorických testů
7. Diskuse
7.1 Poznámky k výkonům žáků základních škol praktických v jednotlivých motorických testech
7.1.1 Výkony žáků základních škol praktických v testu Skok daleký z místa odrazem snožmo
7.1.2 Výkony žáků základních škol praktických v testu Leh - sed opakovaně
7.1.3 Výkony žáků základních škol praktických v testu Běh po dobu 12 minut
7.1.4 Výkony žáků základních škol praktických v testu Člunkový běh 4 × 10 metrů
7.1.5 Výkony žáků základních škol praktických v testu Hluboký předklon s dosahováním v sedu snožmo
7.1.6 Výkony žáků základních škol praktických v testu Nerytmické bubnování
7.1.7 Výkony žáků základních škol praktických v testu Výdrž ve stoji jednonož na zemi, oči zavřené
7.1.8 Výkony žáků základních škol praktických v testu Přeskoky přes švihadlo
7.1.9 Výkony žáků základních škol praktických v testu Sestava s tyčí
7.1.10 Výkony žáků základních škol praktických v testu Skok daleký vzad
7.1.11 Výkony žáků základních škol praktických v testu Skok na cíl
7.2 Bisexuální diference v úrovni motorické výkonnosti (a v somatických ukazatelích) žáků základních škol praktických a žáků základních škol
7.3 Motorická výkonnost (a somatické ukazatele) žáků základních škol praktických a žáků základních škol v dynamice ročních změn
7.4 Potenciální příčiny nižší úrovně motorické výkonnosti žáků základních škol praktických oproti žákům základních škol
7.4.1 Specifka fyzických charakteristik a organické faktory
7.4.2 Nedostatečné podmínky prostředí
7.4.3 Specifka v psychické a emoční oblasti
7.4.4 Nedostatky v kognitivní oblasti
8. Závěry
9. Doporučení
9.1 Výsledky práce jako výzva a doporučení pro další výzkum
9.2 Doporučení pro praxi
Resumé
Summary
Publikace představuje teoreticko empirickou studii z prostředí speciálně pedagogických přístupů v tělesné výchově. Je zaměřena na motorickou výkonnost a na dynamiku jejích změn u žáků základních škol praktických v období mladšího školního věku. Předmětem práce je intelektové postižení a jeho vliv na rozvoj motoriky dítěte, jsou zde vyhodnoceny výzkumy v oblasti vybraných motorických schopností kondičních i koordinačních včetně sociálních determinant rozvoje těchto pohybových schopností.
Teoretická část se zabývá mentální retardací, její klasifikací a etiologií včetně přidružených poruch a vad, dále problematikou výuky na základní škole praktické a možnostmi využívání tělesných cvičení u žáků navštěvujících tyto školy.
V experimentální části se autorka zabývá výběrem a vhodnou aplikací testové baterie pro cílovou skupinu a vyhodnocuje získané výsledky pomocí matematicko - statistických metod. Výsledky cílové skupiny dále porovnává s výsledky běžné populace. Výsledky jsou doplněny poznatky ve vztahu rozvoje motorických dovedností a dynamiky ročních změn u žáků s intelektovým postižením. Práce obsahuje teoretická východiska, praktická doporučení a návrh pro další výzkumy v této oblasti. Práce je psaná čtivě, bez formálních nedostatků.
Publikace představuje vhodný studijní materiál pro studenty i učitele oboru Speciální pedagogika a tělesná výchova a je využitelný v celorepublikovém regionu včetně zahraničí (zejména na Slovensku a v Polsku).
Z recenzního posudku: Doc. PaedDr. Marie Blahutková, Ph.D.