Obsahem knihy Židovská teologie a holocaust je přehled poholocaustové teologie judaismu. Tato kniha je členěna na dvě části. V první části se čtenář seznámí s jednotlivými možnými teologickými modely holocaustu, které ospravedlňují, popřípadě se snaží osvětlit roli Boha v této katastrofě. Každý model je okomentován vrchním pražským a zemským rabínem Karolem Efraimem Sidonem. V druhé části publikace se nachází přehled jednotlivých po holocaustových teologů a jejich teologie.
Úvod
1. Možné teologické modely holocaustu
1.1 Učení o odměně a trestu
1.1.1 Asimilace - obvinění sekulárních židů
1.1.2 Obvinění sionistů
1.1.3 Obvinění těch, kteří neodešli do Erec Jisra'el
1.2 Izrael jako "trpící služebník"
1.3 Holocaust jako akedat Jicchak
1.4 Holocaust jako období hester panim
1.5 Holocaust jako období "smrti Boha"
1.6 Holocaust jako následek svobodné vůle člověka
1.7 Holocaust jako Boží zjevení
1.8 Nacisté jako novodobý "Amálek"
1.9 Holocaust jako nevyzpytatelné mystérium
1.10 Holocaust jako gilgul nešamot
1.11 Holocaust jako chevlej Mašiach
1.12 Hitler jako "Boží služebník"
1.13 Holocaust jako jisurim šel ahava
1.14 Holocaust jako sitra achara
1.15 Shrnutí první části
2. Teologie holocaustu a její nejdůležitější představitelé
2.1 Eliezer Berkovits
2.2 Emil Fackenheim
2.3 Richard Lowell Rubenstein
2.4 Joseph Ber Soloveitchik
2.5 Yosef Yitshak Schneersohn a Menachem Mendel Schneersohn
2.6 Avraham Yitzhak HaCohen Kook a Tzvi Yehuda HaCohen Kook
2.7 Irving Yitzchak Greenberg
2.8 Melissa Raphaelová
2.9 Shrnutí druhé části
Summary (Jewish Theology and the Holocaust)
Seznam použitých pramenů, literatury a dalších odborných zdrojů
Jmenný rejstřík
Tématem práce je vývoj teologie po holocaustu a zachycení vlivu holocaustu na teologii judaismu. Domnívám se, že autorka zdařile rozpracovala teze, které si vytkla za úkol v úvodu práce. Zachycuje snahy o pochopení holocaustu a to, jak představitelé jednotlivých judaistických směrů vnímali úlohu B-ha v největší katastrofě v dějinách lidstva. Za zmínku stojí i potřebné vysvětlení samotného pojmu holocaust, který je pojmem velmi nepřesným, leč obecně přijímaným a proto je s ním třeba pracovat.
Svou práci rozdělila autorka do dvou částí. První z nich, kterou považuji za klíčovou, věnovala možným teologickým modelům holocaustu. Tyto modely vycházejí jak z Bible, tak z úvah, jež byly důsledkem vlivu samotného holocaustu na vývoj judaismu. Autorka vymezuje celkem čtyři takové modely, které přímo z bible nevycházejí. Zdůrazňuje také význam pojmu "možné", aby podtrhla nemožnost konečného lidského soudu nad tím, co bylo vlastní příčinou holocaustu. Podrobně se zabývá jednotlivými modely a jejich odrazem v různých směrech judaismu. Ty modely, které vycházejí z bible, se snaží konfrontovat se stanovisky předních teologů judaismu. Výrazným nástrojem hodnocení těchto modelů jsou pro ni rovněž komentáře vrchního pražského a zemského rabína Karola Efraima Sidona. O ambiciózním přístupu autorky k tématu svědčí i skutečnost, že zatímco dosavadní literatura rozlišovala celkem osm teologických modelů, předkládaná práce jich rozeznává plných čtrnáct. To dokládá úsilí autorky o co nejpřesnější vymezení a rozlišení různých rozdílů v přístupech teologů, především těch, které označuje za teology poholocaustové. Lze předpokládat, že vymezení některých modelů se u odborné veřejnosti nesetká s jednoznačným přijetím, ale takové podněty pro vědeckou diskusi lze jen uvítat.
Velmi záslužnou je i druhá část práce, věnovaná osobnostem celkem deseti nejvýznamnějších poholocaustových teologů, jejich koncepcí a názorů a přiblížení příslušné literatury. Autorka připomíná, že rozvoj diskusí o reakci judaismu na holocaust počíná až od šedesátých let a je nepochybně spojen s oživením zájmu o tuto problematiku ve spojitosti s procesem, který s Adolfem Eichmannem probíhal v Jeruzalémě. Jako průkopníky a zároveň nej významnější představitele teologie holocaustu představuje Eliezera Berkovitse, Emila Fackenheima a Richarda Lowella Rubensteina. Další teologové judaismu, kteří jsou součástí autorčina výběru, dle jejího hodnocení na dílo jmenovaných zakladatelů této disciplíny judaismu navazovali, inspirovali se jimi, nebo se vůči nim kriticky vymezovali.
Z recenzního posudku: doc. PhDr. Vojtěch Blodig, CSc.
Mgr. Alžběta Nováková se ve své disertační práci pokusila analyzovat a uspořádat všechny dosavadní myšlenkové pokusy židovských myslitelů (teologů) o interpretaci významu holocaustu ve vztahu k židovské náboženské sféře. Přitom zvolila zajímavou metodu, nejprve v první části usiluje o co nejúplnější výčet náboženských modelů holocaustu, na což v druhé části navazuje přehledem nejvýznamnějších myslitelů zabývajících se tímto tématem. Tento "dvou-úhlový" pohled, který nutí čtenáře, aby si ke konci práce zopakoval některé informace z první části, umožňuje dobrou orientaci v řešeném tématu a osobně jej velice oceňuji. Za jeden z hlavních přínosů práce lze považovat velice podrobnou typologizaci teologických modelů holocaustu. Autorka sama v závěru uvádí, že v současné literatuře se jich maximálně uvádí osm, kdežto jí samé se jich podařilo analyzovat čtrnáct. I když je zjevné, že se některé modely v řadě pohledů překrývají.
Z recenzního posudku: Doc. ThDr. Jiří Vogel Th.D.