DETAIL TITULU:
Jak se tvoří město + CD. Vývoj dopravního systému Prahy v období
průmyslové revoluce
Říha Zdeněk - Fojtík Pavel
ČVUT v Praze 2012
brožovaná, 190 str.
ISBN 9788001050293
-
anotace
Předkládaná publikace mapuje rozvoj Prahy ve vrcholném období průmyslové revoluce a to především se zaměřením na dopravní systém. Snahou autorů je ukázat na jednotlivých případech vzájemnou provázanost dopravního systému s ekonomickým, stavebním a společenským rozvojem města.
Kniha je rozdělena do čtyř částí. První část se věnuje obecným souvislostem, které vedly ke vzniku průmyslové revoluce, ať už se jednalo o fyzikální objevy nebo technické vynálezy, případně o vývoj v oblasti využívání energetických zdrojů v dopravě. Speciálně se potom tato kapitola zaměřuje na výrazný posun v ekonomické vědě během 18. a 19. století, spojený především s důrazem na dělbu práce a s teorií komparativních výhod.
Druhá kapitola se věnuje třem základním událostem, které měly na dopravu a stavební rozvoj Prahy zásadní vliv. Zároveň tyto události byly reakcí na předchozí společenský a průmyslový vývoj, jako například první pražská koněspřežná trať, která propojila dvě průmyslová centra, Karlín a Smíchov. Dalšími událostmi potom bylo bourání pražských hradeb a zavedení elektrické trakce do tramvajové dopravy.
Třetí kapitola se soustředí na postupné dopravní napojování měst a obcí v okolí Prahy, které posléze společně s Prahou vytvořily po sloučení tzv. Velkou Prahu v roce 1922. Důraz je kladen především na Vinohrady, Karlín, Smíchov, Žižkov, Holešovice a Libeň. Závěrečná část pak shrnuje další důležité události ve vývoji dopravního systému, věnuje se ale i těm nedopravním, jako např. holešovické elektrárně nebo asanaci Josefova. Kniha je doplněna bohatým archivním materiálem.
Kniha je rozdělena do čtyř částí. První část se věnuje obecným souvislostem, které vedly ke vzniku průmyslové revoluce, ať už se jednalo o fyzikální objevy nebo technické vynálezy, případně o vývoj v oblasti využívání energetických zdrojů v dopravě. Speciálně se potom tato kapitola zaměřuje na výrazný posun v ekonomické vědě během 18. a 19. století, spojený především s důrazem na dělbu práce a s teorií komparativních výhod.
Druhá kapitola se věnuje třem základním událostem, které měly na dopravu a stavební rozvoj Prahy zásadní vliv. Zároveň tyto události byly reakcí na předchozí společenský a průmyslový vývoj, jako například první pražská koněspřežná trať, která propojila dvě průmyslová centra, Karlín a Smíchov. Dalšími událostmi potom bylo bourání pražských hradeb a zavedení elektrické trakce do tramvajové dopravy.
Třetí kapitola se soustředí na postupné dopravní napojování měst a obcí v okolí Prahy, které posléze společně s Prahou vytvořily po sloučení tzv. Velkou Prahu v roce 1922. Důraz je kladen především na Vinohrady, Karlín, Smíchov, Žižkov, Holešovice a Libeň. Závěrečná část pak shrnuje další důležité události ve vývoji dopravního systému, věnuje se ale i těm nedopravním, jako např. holešovické elektrárně nebo asanaci Josefova. Kniha je doplněna bohatým archivním materiálem.