Monografie je i na mezinárodní rovině první prací, která odhaluje základní obrysy dramatických počátků prosazování evolučního paradigmatu vzniku-stvoření člověka v rámci katolické církve. S několika odvážnými zastánci evoluce se setkáváme již v sedmdesátých letech 19. století, zlomovými se však stávají až léta devadesátá, kdy se navzdory postojům vatikánského centra v řadě západních zemí i v naší vlasti objevuje nemálo úctyhodných průkopníků nového pohledu na stvoření člověka. Katoličtí zastánci teistické interpretace evolučního původu lidstva po roce 1910 představovali významnou a početně stále rostoucí názorovou skupinu, Vatikán se začal novému paradigmatu otevírat až na počátku druhé poloviny minulého století. Kniha by měla vzbudit zájem nejen mezi teology, ale také u odborníků na dějiny vědy a u každého, koho fascinuje původ lidstva a dějiny paleoantropologie.
Obsah
Úvod: Předpoklady a východiska vyšetřování takřka detektivního a intelektuálního zápasu na dvou frontách
1. Nejnovější přínosy ostatních věd zabývajících se antropogenezí a teologie
2. Klíčová postava St. George J. Mivarta, anglického evolucionisty a katolického oponenta Ch. Darwina (za spolupráce s doc. Mgr. Dominikem Opatrným, Th.D.)
3. Wallaceova-Braunova teze (1872) a první čeští průkopníci transformisticky pojímaného vzniku-stvoření člověka: Ladislav Josef Čelakovský (1877), František Mareš (1891) a ti další
4. Joseph Knabenbauer, S. J., odpůrce i průkopník transformačního vzniku-stvoření člověka
5. První otevřený zastánce transformistického vzniku-stvoření lidského těla, italský teolog a historik Raffaello Caverni
6. Odpůrci a pozdní zastánci transformistického vzniku-stvoření člověka na stránkách periodika La Civiltà Cattolica v období let 1850–1980
7. Vyhraněný odpůrce transformismu Pietro Caterini, S. J.
8. François Maria Dalmace Leroy, O. P. – průkopník možnosti katolické recepce transformistického vzniku-stvoření lidského těla
9. Velmi významný průkopník transformistického vzniku-stvoření lidského těla, španělský kardinál Zeferino González y Días Tuñón, O. P.
10. Italský literát a hlasatel spirituálního a estetického evolucionismu – Antonio Fogazzaro
11. Konstantin Hasert (1893?) – rakouský průkopník a váhavec ve věci transformistického vzniku-stvoření člověka
12. Proměna postoje k problematice transformistického vzniku-stvoření člověka v díle špičkového německého biblisty Franze von Hummelauera, S. J.
13. Americký teolog John Augustine Zahm jako zanícený obhájce Mivartovy teze (za spolupráce s doc. Mgr. Dominikem Opatrným, Th.D.)
14. Cesta anglického benediktina a biskupa Johna Cuthberta Hedleyho, O. S. B., k přijetí možnosti transformistického vzniku-stvoření člověka (1898). Reakce na Mivarta a Zahma (za spolupráce s doc. Mgr. Dominikem Opatrným, Th.D.)
15. Jasnozřivý a ve své době nepochopený cremonský biskup Geremia Bonomelli – stoupenec názorů J. A. Zahma
16. Španělský přírodovědec a teolog Juan T. González de Arintero, O. P., obhájce transformistického vzniku-stvoření člověka
17. Francouzský biblista v amerických službách: Francis Ernest Gigot a nerozpornost Mivartovy teze s výpovědí knihy Genesis
Exkurs: Biblická zpráva o stvoření člověka jako velká metafora podle Augustinova spisu De Genesi ad litteram
18. Erich Wasmann, S. J., a transformistická koncepce vzniku-stvoření člověka (za spolupráce s Dr. Ing. Eduardem Krumpolcem, CSc., Th.D.)
19. Norbert Peters – svědek otevřenosti německé biblistiky transformistickému vzniku-stvoření člověka
20. Johann Baptist Göttsberger – svědek zásadních proměn postoje katolické teologie k teorii transformistického vzniku-stvoření člověka. Evoluční vznik-stvoření lidské psychiky?
21. Mezi Mivartem a Teilhardem. Případ belgického teologa a geologa Henryho de Dorlodota
Závěr: Spletitý příběh o jasnozřivosti, odvaze a úžasném dědictví
Bibliografie
Summary
Rejstřík