DETAIL TITULU:
Černá země? Mýtus a realita 1918-1938
Skřebská Renata
Galerie výtvarného umění v Ostravě 2018
brožovaná, 320 str.
ISBN 9788087405482
-
anotace
Publikace představuje situaci ve výtvarné a umělecké scéně Ostravy a širšího regionu. Reflektuje kosmopolitní ráz umění na příkladu tvorby Hugo Baara, Antona Koliga nebo Albína Poláška. Stěžejní část je věnována umělecké tvorbě mezi léty 1918-1938. Jednotlivé kapitoly poprvé komplexně představují mecenáše, sběratele a podporovatele uměleckých snah, jako byli Lichnovští nebo Oskara Federer. Vznik Československé republiky a proměny ve vnímání umění přinesl nové výzvy pro umělce a nastolil otázku, na kolik byla regionální umělecká scéna těmto změnám otevřená. Odpověď lze najít v každém oboru, kdy se zabývá tvorbou známých i méně známých osobností regionu (Břetislav Bartoš, Ferdiš Duša, Alois Zapletal, Valentin Držkovic, atd.) osobností, které zde působily v určitém období života (např. Antonín Procházka, Bohumír Dvorský), nebo pro ně byl region inspirací (Jan Zrzavý).
Kontextem vývoje architektury regionu se zabývá kapitola Architektura mezi centry a periferiemi, jak se stavělo za první československé republiky na pomezí Moravy a Slezska. Samostatná kapitola je věnována německým a židovským malířům a sochařům (Franz Barwig, Adolf Zdrazila, Raimund Mosler, Paul Gebauer, Karl Harrer, Helena Scholz-Zelezny, Josef Obeth, Engelbert Kaps atd.) a uměleckému řemeslu, především stále nedoceněné keramické dílně Aloise Jaroňka. Poetické návrhy s krajinnými prvky, na kterých se mimo jiné podílel také Ferdiš Duša, odrážejí svébytnou formou dobový vliv hnutí Arts and Crafts a jejich touhu po ztracené kráse ruční řemeslné práce. Naproti tomu progresivní tendence moderního reklamního designu přináší kapitoly věnované knižní grafice a průmyslovému designu ve spojením s návrhy pro Tatru Kopřivnice. V rámci soupisových prací jsou samostatné kapitoly seznamující s osobnostmi kulturního života, uměleckými skupinami a sdruženími a výstavní chronologií daného období.
Koncepce výstavy a katalogu: Renata Skřebská
Texty: Renata Skřebská, Pavel Šopák, Jiří Jůza, Martin Strakoš
Kontextem vývoje architektury regionu se zabývá kapitola Architektura mezi centry a periferiemi, jak se stavělo za první československé republiky na pomezí Moravy a Slezska. Samostatná kapitola je věnována německým a židovským malířům a sochařům (Franz Barwig, Adolf Zdrazila, Raimund Mosler, Paul Gebauer, Karl Harrer, Helena Scholz-Zelezny, Josef Obeth, Engelbert Kaps atd.) a uměleckému řemeslu, především stále nedoceněné keramické dílně Aloise Jaroňka. Poetické návrhy s krajinnými prvky, na kterých se mimo jiné podílel také Ferdiš Duša, odrážejí svébytnou formou dobový vliv hnutí Arts and Crafts a jejich touhu po ztracené kráse ruční řemeslné práce. Naproti tomu progresivní tendence moderního reklamního designu přináší kapitoly věnované knižní grafice a průmyslovému designu ve spojením s návrhy pro Tatru Kopřivnice. V rámci soupisových prací jsou samostatné kapitoly seznamující s osobnostmi kulturního života, uměleckými skupinami a sdruženími a výstavní chronologií daného období.
Koncepce výstavy a katalogu: Renata Skřebská
Texty: Renata Skřebská, Pavel Šopák, Jiří Jůza, Martin Strakoš