DETAIL TITULU:
Proč školství a jeho aktéři selhávají
Kognitivní krajiny a nacionalismus
Šíp Radim
Masarykova univerzita 2020
brožovaná, 467 str.
ISBN 9788021093775
-
anotace
Proč reformy školství jsou často neúspěšné? Proč je prostředí škol v podstatě toxické a systémově brání procesu vzdělávání? Proč přes upřímnou snahu osvícených ředitelů a učitelů změnit tvář školy nedochází k její faktické transformaci?
Kniha dokládá, že reformy zasahují pouze povrch škol. Jádro instituce školy řídí racionalita, která je spojená s industriální nacionalistickou érou. Tato racionalita je na mnoha úrovních - od státní, přes regionální až po úroveň každodenního jednání všech aktérů - v rozporu se strukturou globalizujícího se světa, s jeho síťovou a nehierarchickou povahou.
V tomto novém světě je instituce školy stále institucí, která systémově normuje a homogenizuje obyvatelstvo a vylučuje všechny nepřizpůsobivé. Stojíme na prahu zcela nové éry, ale školy duní rytmem 19. století.
Kniha dokládá, že reformy zasahují pouze povrch škol. Jádro instituce školy řídí racionalita, která je spojená s industriální nacionalistickou érou. Tato racionalita je na mnoha úrovních - od státní, přes regionální až po úroveň každodenního jednání všech aktérů - v rozporu se strukturou globalizujícího se světa, s jeho síťovou a nehierarchickou povahou.
V tomto novém světě je instituce školy stále institucí, která systémově normuje a homogenizuje obyvatelstvo a vylučuje všechny nepřizpůsobivé. Stojíme na prahu zcela nové éry, ale školy duní rytmem 19. století.