DETAIL TITULU:
Video-interventions
Bridges Between Theory and Practice in Pre-Service Teachers’ Development
Vondrová Naďa et al.
Karolinum 2021
vydáno: leden 2021
e-kniha
ISBN 9788024647074 (PDF)
K dispozici také jako
TIŠTĚNÁ KNIHA
-
anotace
Kniha představuje završení několikaletého výzkumu, jehož cílem bylo prostřednictvím tzv. videoklubů rozvíjet profesní vidění budoucích učitelů. Na pozadí zejména zahraničních výzkumů týkajících se profesního vidění byly vyvinuty dva typy videointervencí – jednak intervence založená na reflexi videí z vlastní výuky a jednak intervence založené na reflexi videí, které vyučovali studentům neznámí učitelé. Vlastní výzkum sestává ze čtyř studií. Dvě z nich byly zacíleny na zjištění rozvoje profesního vidění obecně a na rozvoj všímání si oborově specifických důležitých momentů ve vyučovací hodině. Další dvě studie byly zaměřeny na přirozenou heterogenitu v učebních drahách jednotlivých studentů učitelů. Závěrečná syntéza ukazuje, že se v provedeném výzkumu podařilo zdokumentovat velmi komplexní procesy, a ačkoli získané výsledky nejsou vždy v souladu se závěry podobných zahraničních výzkumů, vytvořené případové studie přinášejí a ilustrují cenné poznání o potenciálu videa v přípravě učitelů.