DETAIL TITULU:
Tematický katalog hudební sbírky P. B. Weisse
The Thematic Catalogue of the Music Collection of P. Barnabas Weiss
Vozková Jana - Šedivá Eliška
Národní knihovna ČR 2021
brožovaná, 296 str.
ISBN 9788070507544
-
anotace
Ediční řada Catalogus Artis Musicae in Bohemia et Moravia Cultae
Soubor hudebnin, který je předmětem tohoto katalogu, je součástí fondu hudebního oddělení Národní knihovny ČR. Vznikl celoživotním individuálním úsilím Patera Barnabase Weisse, OFMCap (1815-1899), představeného kapucínského řeholního domu u sv. Josefa na Novém Městě pražském. Větší část sbírky reprezentují hudební tisky, náležející převážně dobově aktuální produkci. Sbírka jako celek obsahuje mj. zajímavé starší exempláře, pozoruhodné výběrem repertoáru a znaky, které svědčí o jejich praktickém používání. Méně početné jsou rukopisy, které možno datovat počínaje poslední čtvrtinou 18. století do konce 19. století.
Sbírku z pozůstalosti P. Barnabase Weisse od kapucínů koupil v roce 1923 zakladatel hudebního oddělení Národní knihovny ČR Ladislav Vycpálek. Hudební tisky rozdělil a podle velikosti vřadil do několika již existujících signaturových řad fondu tištěných hudebnin. Hudební rukopisy vyčlenil zvlášť a založil jimi vznikající sbírku notových rukopisů hudebního oddělení. Byly zapsány do přírůstkové knihy určené pouze pro rukopisné památky. Rovněž se jim dostalo samostatného uložení. Tento postup odpovídal dobově zavedené knihovnické praxi. Bohužel se tak narušil postupně přirozeně budovaný celek původní sbírky jako důsledek Weissovy individuální sběratelské činnosti. Hudební rukopisy se později staly předmětem dalšího katalogizačního a bibliografického zpracování, jednak pro Souborný hudební katalog - soupis hudebních pramenů uložených na území České republiky v Národní knihovně ČR - a jednak pro mezinárodní soupis hudebních pramenů RISM. Teprve při přípravě tematického katalogu se ukázalo, jak silnými vazbami byly tisky a rukopisy původní sbírky propojeny v logicky budovaném celku.
Účelem předkládaného katalogu je zejména dodatečná rekonstrukce původní podoby sbírky s umožněním jejího dalšího badatelského využití.
Soubor hudebnin, který je předmětem tohoto katalogu, je součástí fondu hudebního oddělení Národní knihovny ČR. Vznikl celoživotním individuálním úsilím Patera Barnabase Weisse, OFMCap (1815-1899), představeného kapucínského řeholního domu u sv. Josefa na Novém Městě pražském. Větší část sbírky reprezentují hudební tisky, náležející převážně dobově aktuální produkci. Sbírka jako celek obsahuje mj. zajímavé starší exempláře, pozoruhodné výběrem repertoáru a znaky, které svědčí o jejich praktickém používání. Méně početné jsou rukopisy, které možno datovat počínaje poslední čtvrtinou 18. století do konce 19. století.
Sbírku z pozůstalosti P. Barnabase Weisse od kapucínů koupil v roce 1923 zakladatel hudebního oddělení Národní knihovny ČR Ladislav Vycpálek. Hudební tisky rozdělil a podle velikosti vřadil do několika již existujících signaturových řad fondu tištěných hudebnin. Hudební rukopisy vyčlenil zvlášť a založil jimi vznikající sbírku notových rukopisů hudebního oddělení. Byly zapsány do přírůstkové knihy určené pouze pro rukopisné památky. Rovněž se jim dostalo samostatného uložení. Tento postup odpovídal dobově zavedené knihovnické praxi. Bohužel se tak narušil postupně přirozeně budovaný celek původní sbírky jako důsledek Weissovy individuální sběratelské činnosti. Hudební rukopisy se později staly předmětem dalšího katalogizačního a bibliografického zpracování, jednak pro Souborný hudební katalog - soupis hudebních pramenů uložených na území České republiky v Národní knihovně ČR - a jednak pro mezinárodní soupis hudebních pramenů RISM. Teprve při přípravě tematického katalogu se ukázalo, jak silnými vazbami byly tisky a rukopisy původní sbírky propojeny v logicky budovaném celku.
Účelem předkládaného katalogu je zejména dodatečná rekonstrukce původní podoby sbírky s umožněním jejího dalšího badatelského využití.