Kniha představuje výsledky rozsáhlého výzkumu uskutečněného na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy interdisciplinárním týmem didaktiků matematiky, lingvistů a psychologů. Matematická slovní úloha je zde zcela nově nahlížena jako textový útvar, který má svá vlastní specifika. Výzkumně bohatá data dovolila identifikovat hlavní kritická místa žákovských řešení z hlediska lingvistiky a matematiky, ale také v jejich vzájemném synergickém působení. Autoři přinášejí řadu nových odpovědí na otázky, které si učitelé kladou při konfrontaci s obavami žáků ze slovních úloh a s neúspěšností jejich řešení. Kniha je určena nejen pro badatele v didaktice matematiky, ale také pro učitele matematiky a jejich vzdělavatele. Výsledky předloženého výzkumu budou užitečné i pro tvůrce matematických testů a autory učebnic.
Kladem knihy je jednotná a přehledná struktura kapitol 5–13 popisujících jednotlivé výsledky, tedy vliv ve výzkumu sledovaných parametrů slovních úloh, které mohou ovlivňovat jejich obtížnost. Tyto výsledky jsou vždy velice podrobně zdůvodněny (na můj vkus často až velice podrobně, ale uznávám, že jinak popsat úvahy vedoucí k interpretaci dílčích výsledků patrně nejde). Z metodologického hlediska lze ocenit i kombinaci obou přístupů ke zkoumání získaných dat, tedy kvantitativní hodnocení, jehož interpretace je však často doplněna též o výsledky analýz písemných žákovských řešení a polostrukturovaných rozhovorů s žáky.
Kladem je i velice kultivovaný jazyk, celý text je rozumně proložen vhodnými ilustračními příklady použitých či zaváděných pojmů a idejí. Jako vhodné spatřuji i užívání cizích slov s tím, že některá z nich jsou v závorce vysvětlena.
Rozumně jsou vždy uvedeny i limity výzkumu s doporučením pro případné navazující šetření. Oceňuji i přínos kap. 15 obsahující sekundární didaktické výsledky výzkumu, které mohou být užitečné pro tvůrce úloh, učebnic, sbírek úloh a testů.
Z recenzního posudku: Doc. PaedDr. Petr Eisenmann, CSc.
Provedený výzkum i monografie, která z něj vzešla, je výbornou a u nás ojedinělou ukázkou uplatnění interdisciplinárního přístupu v oborových didaktikách, resp. v transdisciplinární didaktice. Přidaná hodnota interdisciplinarity je dobře znát z textu monografie, kde se funkčně prostupují výklady matematické, jazykové a psychologické s didaktickými a dalšími. Nejde přitom o pouhé postavení oborových expertíz „vedle sebe", ale o jejich prolnutí a vzájemné doplňování při objasňování problematiky „matematické slovní úlohy". Empirický výzkum sledující parametry učebních úloh a jejich vliv na úspěšnost řešení žáky 3. až 9. ročníku základní školy u nás dosud nebyl realizován a lze tedy konstatovat, že předkládaná monografie v tomto ohledu zaplňuje pomyslné „bílé místo“. Skvěle přitom komunikuje se zahraničními výzkumy v dané oblasti.
Domnívám se, že publikace Matematická slovní úloha: mezi matematikou, jazykem a psychologií je velmi kvalitně zpracovaná a přináší mimořádně všestranný pohled na matematické slovní úlohy v českém prostředí. Výsledky výzkumu navíc mohou přispět k modernějšímu koncipování těchto úloh v učebnicích, ale také k většímu porozumění tomu, proč některé typy úloh jsou pro žáky problematické. V neposlední řadě výsledky ukázaly úzkou propojenost matematiky a mateřského jazyka a mohou být z didaktického hlediska prospěšné učitelům obou předmětů.