DETAIL TITULU:
Didaktika cizích jazyků 2030+
Vybrané aktuální trendy, aplikace a praktické aktivity do výuky
Botlík Nuc Tomáš
Pedagogická fakulta UK 2025
brožovaná, 93 str.
ISBN 9788076034938
-
anotace
Didaktika cizích jazyků 2030+: Vybrané aktuální trendy, aplikace a praktické aktivity do výuky
Publikace se zaměřuje na vybrané aktuální trendy ovlivňující didaktiku cizích jazyků, představuje vybrané aplikace a online nástroje pro výuku cizích jazyků a návrhy na aktivity ve výuce, které podporují rozvoj především komunikačních kompetencí žáků při učení se cizímu jazyku. V první části se publikace věnuje stručně vybraným teoretickým konceptům jako je gamifikace, microlearning, umělá inteligence, digitální informační kurátorství, převrácená výuka apod., které ovlivňují současnou výuku cizích jazyků. Tato úvodní část se věnuje dalším vybraným tématům nejen z oblasti výuky cizích jazyků za podpory využití digitálních technologií, například možnostem hodnocení či tandemové výuce. Pozornost je také věnována současné roli učitele cizího jazyka. Druhá část představuje vybrané digitální aplikace a nástroje, které lze ve výuce cizího jazyka využít. Důraz je kladen i na vybrané praktické popisy příkladů možností jejich využití v?cizojazyčné výuce. Představeny jsou i vybrané nástroje podporující využití virtuální reality ve výuce cizího jazyka a vybrané kolaborativní virtuální nástěnky. Třetí část představuje přehled konkrétních aktivit s návrhem možností jejich využití ve výuce cizího jazyka. Jedná se především o krátkodobé aktivizační činnosti a další praktické tipy do výuky, například práce se skutečnými recenzemi, využití mazacích tabulek a nejrůznější jazykové hry. Aktivity jsou popsány tak, aby si je učitelé mohli případně upravovat s?ohledem na specifika jednotlivých skupin žáků, se kterými ve výuce pracují.
Publikace se zaměřuje na vybrané aktuální trendy ovlivňující didaktiku cizích jazyků, představuje vybrané aplikace a online nástroje pro výuku cizích jazyků a návrhy na aktivity ve výuce, které podporují rozvoj především komunikačních kompetencí žáků při učení se cizímu jazyku. V první části se publikace věnuje stručně vybraným teoretickým konceptům jako je gamifikace, microlearning, umělá inteligence, digitální informační kurátorství, převrácená výuka apod., které ovlivňují současnou výuku cizích jazyků. Tato úvodní část se věnuje dalším vybraným tématům nejen z oblasti výuky cizích jazyků za podpory využití digitálních technologií, například možnostem hodnocení či tandemové výuce. Pozornost je také věnována současné roli učitele cizího jazyka. Druhá část představuje vybrané digitální aplikace a nástroje, které lze ve výuce cizího jazyka využít. Důraz je kladen i na vybrané praktické popisy příkladů možností jejich využití v?cizojazyčné výuce. Představeny jsou i vybrané nástroje podporující využití virtuální reality ve výuce cizího jazyka a vybrané kolaborativní virtuální nástěnky. Třetí část představuje přehled konkrétních aktivit s návrhem možností jejich využití ve výuce cizího jazyka. Jedná se především o krátkodobé aktivizační činnosti a další praktické tipy do výuky, například práce se skutečnými recenzemi, využití mazacích tabulek a nejrůznější jazykové hry. Aktivity jsou popsány tak, aby si je učitelé mohli případně upravovat s?ohledem na specifika jednotlivých skupin žáků, se kterými ve výuce pracují.