Transformující se společnost prochází změnami na mnoha úrovních. Těmi hlavními dvěma jsou změny ve strukturách a kultuře společnosti. Jak se však tyto velké změny promítají do životů jednotlivců a malých společenství? Kniha Učitelé na vlnách transformace se snaží přispět k porozumění těmto otázkám pomocí exploratorního výzkumu na dvou školách v menším městě ve středních Čechách. V obou školách sleduje autorka osudy dvou generací učitelů. Při rozhovorech s učiteli, vedením i rodiči se zaměřuje na oblast vztahů, hodnot, sdílených příběhů i symbolického a rituálního světa – tedy na kulturu školy.
Poděkování
Předmluva
1. Transformace a prostředí škol ve světle současných teorií
Transformace jako restrukturalizace a rekulturace
Vzdělávací systém na křižovatce mezi minulostí a budoucností
Kultura školy
2. Proč a jak zkoumat transformaci kultury školy aneb o metodách
Rozhovory jako hlavní metoda
Co neřekli respondenti aneb Studium dokumentů
Rodiče a děti
Výzkumník jako bývalý žák
3. O Remízku a jeho prostředí
Město Remízek
Příběhy škol Kaštan a Lípa
Respondenti
4. Učitelé vypráví o svých školách
Školy Kaštan a Lípa před rokem 1989
Co a jak se učilo
Učitelé jako funkcionáři
Učitelé jako posuzovaní posudkáři
Dilemata aneb Za čím si učitelé stáli a nestáli
Vztahy mezi učiteli
Rok 1989
Brož - nový ředitel školy Kaštan
Události 1989 ve škole Kaštan
Zemánková - ředitelka na škole Lípa
Události 1989 ve škole Lípa
Co se změnilo po roce 1989
Společnost se změnila
Co reforma dala a vzala
Změnily se děti i rodiče
Učitelé po kocovině
Role školy ve společnosti
Kudy vede cesta dál?
5. Diskuze a závěry
Učitelé na pozadí historických a společenských změn
Dilemata učitelů před rokem 1989 a po něm
Transformace a změna kultury školy
Transformace a změna pojetí školství
Kudy ven z bludného kruhu
Doslov Literatura
Zákony a dokumenty
Summary
Rejstřík