DETAIL TITULU:
Deníky Ludevíta a Marty Procházkových (1868-1888)
Die Tagebücher von Ludevít und Marta Procházka (1868-1888)
Vojtěšková Jana - Kroupa Jiří K. - eds.
KLP - Koniasch Latin Press 2019
vázaná, 167 str.
ISBN 9788070365793
-
anotace
Deníky Ludevíta a Marty Procházkových jsou významným příspěvkem k poznání hudebního života v Praze, Hamburku a Drážďanech v 60. až 80. letech 19. století. Ludevít Procházka působil jako klavírista, skladatel, dirigent, hudební kritik, editor a organizátor. Jeho manželka - operní pěvkyně - vystupovala v operách Mozartových, Meyerberových, Wagnerových, Donizettiho, Goldmarka, Rubinsteina, Webera ad. Kritická edice deníkových záznamů je doplněna výňatky z dobového tisku, který reflektoval zvláště pěveckou kariéru Marty Procházkové. Edice obsahuje ediční zprávu s vyhodnocením pramenů a stručným popisem edičních zásad.
The diaries of Ludevít and Marta Procházková form an important contribution to knowledge of musical life in Prague, Hamburg, and Dresden in the 1860s, 1870s, and 1880s. Ludevít Procházka was a pianist, composer, conductor, music critic, editor, and organizer. His wife, a singer, performed in operas by Mozart, Meyerbeer, Wagner, Donizetti, Goldmark, Rubinstein, Weber, and others. The critical edition of diary entries are supplemented with excerpts from the period press, reporting especially on Marta Procházková's career as a singer. The edition contains a critical report with an evaluation of the sources and a brief description of the editorial principles.
The diaries of Ludevít and Marta Procházková form an important contribution to knowledge of musical life in Prague, Hamburg, and Dresden in the 1860s, 1870s, and 1880s. Ludevít Procházka was a pianist, composer, conductor, music critic, editor, and organizer. His wife, a singer, performed in operas by Mozart, Meyerbeer, Wagner, Donizetti, Goldmark, Rubinstein, Weber, and others. The critical edition of diary entries are supplemented with excerpts from the period press, reporting especially on Marta Procházková's career as a singer. The edition contains a critical report with an evaluation of the sources and a brief description of the editorial principles.